Grundlægger og CEO
Mød de to gentlemen, der tegner Garde Hvalsøe fra de store passioner og armbevægelser til den mindste snedkerdetalje. Grundlægger Søren Hvalsøe Garde, der ikke lod sig nøje med at beundre de danske møbelklassikere, men følte sig kaldet til at skabe sin egen køkkenklassiker og siden snedkerere et helt univers over samme læst. Og partner og CEO Søren Lundh Aagaard, der med sans for storytelling har introduceret Garde Hvalsøe på den internationale designscene – og er mindst lige så levende engageret i håndværksdyder, mennesker og leverum som Garde. Begge er uddannet møbelsnedkere. De elsker at stå i køkkenet og er kompromisløse i forhold til snedkerfaget, gastronomi og livet generelt.
Søren Hvalsøe Garde: Den evige jagt på kvalitet
Jeg er altid gået efter kvalitet. Min første designinvestering var fire Wegner-stole, model PP203, tilbage i 1990’erne. Et køb for livet ligesom mine Mogens Koch-reoler, som kun er blevet smukkere med årene. Der er stor inspiration at hente hos ikoniske danske møbelsnedkere fra sidste århundrede som Hans J. Wegner, Mogens Koch og Finn Juhl. Min bevæggrund har fra starten været kærligheden til klassisk design og et ønske om at skabe skræddersyede interiørløsninger af tilsvarende kvalitet og skønhed.
Mit første snedkerværksted lå i Ryesgade i København med en masse små træ- og metalværksteder. Opgaverne fik jeg ved at gå fra dør til dør. Jeg er vokset op med en far, der altid stod bøjet over høvlen for at lave ting i træ på sit værksted, så interessen opstod tidligt hos mig. På et tidspunkt fandt jeg sammen med en gruppe unge arkitekter. Boje Lundgaard og Lene Tranberg var blandt dem, og de grundlagde senere Lundgaard & Tranberg Arkitekter. I begyndelsen var vores projekter nærmest af filantropisk karakter, men sjovt og lærerigt var det, fordi vi havde så stor respekt for hinanden. Og på et tidspunkt skabte vi et køkken sammen. Det køkken har sammen med en lang og stolt håndværkstradition født Garde Hvalsøes formsprog.
Træ er et fantastisk materiale. Organisk og levende. Man kan skabe de smukkeste ting. Vi bevæger os inden for naturmaterialer med lang holdbarhed. På det punkt er jeg nok den kedelige dreng i klassen, for man skal holde sin dna, og det skal også være flot om 40 år. Men der skal være plads til dristige variationer indimellem.
Dialogen er utrolig vigtig for den gode oplevelse. Både for os og for kunden. Vi kommer under huden på hinanden. Det handler om tillid og menneskelighed. Det er en selvfølge for mig, at Garde Hvalsøes møbler fremstilles i Danmark. Vi har altid produceret lokalt og følger produktionen tæt. Det er nøglen til kvalitet og sublimt håndværk.
Jeg gør aldrig noget halvt. Da min hustru og jeg overtog en forfalden herskabslejlighed i København, væltede vi alle vægge for at bygge lejligheden op igen fra bunden og fylde kvadratmeterne med specialløsninger i forskellige træsorter. Og så selvfølgelig mit lille vitrineskab med min samling af arkitekttegnede miniaturemøbler.
Søren Lundh Aagaard: Snedkerkunsten som oplevelse
Der er en grundlæggende læring, hvis man skal stå distancen som møbelsnedker. Hvis ikke basen er god, bliver møblet aldrig godt. Hvis korpus er skævt, kan skufferne ikke stå lige. Hvis træet ikke er tørret ordentligt, kommer der revner. Materialerne skal være i orden.
Før i tiden stod Garde og jeg selv på værkstedet og limede, høvlede og snedkererede side om side. I dag udfylder vi andre roller i virksomheden, men vi er stadig nede i detaljerne og tager håndværket nært og alvorligt. Det er alt eller intet. Perfektion på højeste niveau. Og materialerne er de bedste, vi kan opdrive.
Vi skaber oplevelser, der rækker ud over en gennemført æstetik. Når et rum skal finde sin form, er kunsten at sætte sig i kundens sted. Det er en følelse, der skal oversættes. En historie, der skal fortælles.
At præsentere et projekt i kød og blod for kunden er altid et stort øjeblik. Det er kulminationen på et langt forløb, hvor vi har arbejdet intenst på at få kreativitet og teknik til at gå op i en højere enhed og indfri kundens forventninger.
Vi er tro mod traditionen inden for snedkerfaget og klassisk møbelkunst fra 1950’erne. Der er ingen detaljer uden en funktion. Og vi er tro mod vores nysgerrighed og lyst til at udforske rammen. At udvikle design til feinschmeckere kræver skarphed.
Et trægulv kan have ligget i 300 år, gennem 3 krige og 100 baller – og være slidt uden at være ødelagt. Ældet af historiens gang. Det går ikke, at et design ser fedt ud, hvis det ikke patinerer smukt. Så har det ingen gang på jord hos os.
Mit eget køkken fylder meget i vores hjem. Som samlingspunkt og arbejdsstation. Her bliver lavet mad til mange, og der skal være plads til en råbuk, når jeg har været på jagt. Vi elsker vildt. Men det behøver ikke være finere madlavning hver dag; det kan godt være vores børn, der har lavet en bolognese.