Lykke: A kitchen of love

Thomas Lykke og Garde Hvalsøe deler passionen for materialer og skræddersyede løsninger af sublim kvalitet og står bag flere bemærkelses-værdige projekter sammen. Seneste frembringelse er et modulopbygget snedkerkøkken – oprindeligt skabt til designerens herskabslejlighed i København som en tidløs kærlighedsfortælling om klassiske håndværksdyder, kontraster og musik.

Detaljer

Case

Bag om modellen

Type

Køkken

Model

Lykke

Materiale

Eg, Rustfri stål, Marmor

“Træ er noget særligt. Man skal forstå dets natur, og det er vigtigt at huske på, at træet har vokset tyve, halvtreds og nogle gange hundreder af år, for at jeg kunne få et snedkerkøkken.”

Thomas Lykke er vokset op med en morfar, som var snedker, og en stor del af barndommen tilbragte han sammen med morfaren på værkstedet, hvor han lærte om træets inderste væsen. Det har fostret en livslang kærlighed til træ som et unikt materiale, der skal formgives med respekt.

“Træ er noget særligt. Man skal forstå dets natur, og det er vigtigt at huske på, at træet har vokset tyve, halvtreds og nogle gange hundreder af år, for at jeg kunne få et snedkerkøkken,” mener Thomas Lykke, der sammen med Anne-Marie Buemann har stået bag OEO Studio siden 2003 og er nært knyttet til Japan, hvor der også er stærke traditioner inden for håndværk.

OEO Studios intuitive forståelse af materialer, rum og mennesker har sammen med en varm, minimalistisk æstetik ført dem verden rundt. Det danske design-studio har revitaliseret internationale brands og givet liv til alt fra showrooms til designprodukter for førende producenter – og vælger sine samarbejdspartnere med største omhu.

Det kreative parløb mellem OEO Studio og Garde Hvalsøe har rod i kærligheden til træ og andre materialer, der ældes på smukkeste vis, og samme kompromisløse indstilling til integritet og kvalitet. Gennem årene har det ført til en række bemærkelses-værdige arkitektur- og interiørprojekter, fra restaurant Kadeau og Dinesens prisbelønnede showroom i hjertet af København til et eksklusivt køkken for blomster-kunstneren Nicolai Bergmann i hans hus i bjergene lidt uden for Tokyo.

“Møblet er meget ’form follows function’ i sit design, og der er tænkt over hver eneste lille detalje.”

Og da Thomas Lykke selv skulle have nyt køkken i sin herskabslejlighed fra 1896 på indre Østerbro, var det indlysende, at køkkenet skulle finde sine tidløse linjer og sin materialitet i samarbejde med Garde Hvalsøe.

Anledningen var etableringen af en altan med adgang via to dobbeltdøre fra køkkenet i lejligheden, hvor skæve vinkler og linjer er en del af charmen. Og inspirationen kom fra musikkens og kunstens verden i form af et showpiece, som OEO Studio og Garde Hvalsøe sammen skabte til udstillingen Wallpaper* Handmade X i 2019.

“Vores bidrag var Cabinet of Love, et møbel, der hylder sublimt håndværk og slow living i sin iscenesættelse af det analoge ritual omkring afspilning af vinylplader og det at lytte til musik. Møblet er meget ’form follows function’ i sit design, og der er tænkt over hver eneste lille detalje,” fortæller Thomas Lykke.

Det lå lige for at tage udgangspunkt i Cabinet of Love og skabe et formfuldendt snedkerkøkken med samme kærlighed til håndværk og funktionalitet. A Kitchen of Love.

“Jeg betragter køkkenet som et møbel – det skal være holdbart, funktionelt, smukt og ikke mindst vedkommende. Det var vigtigt for mig at skabe en hyldest til det klassiske og tidløse udtryk.”

“Jeg betragter køkkenet som et møbel – det skal være holdbart, funktionelt, smukt og ikke mindst vedkommende. Det var vigtigt for mig at skabe en hyldest til det klassiske og tidløse udtryk med subtile detaljer, som fremhæver både materialer og komposition gennem kontraster,” siger Thomas Lykke om designet, der specialfremstilles af Garde Hvalsøe som model Lykke.

Detaljerne er med til at give køkkenet en unik personlighed, når træ møder metal og marmor. Køkkenet får et næsten svævende udtryk med en sokkel i metal, der står i kontrast til det massive korpus i træ. Metallet går igen i lodrette metallister, der bruges i alle stød mellem kabinetter, hvilket ikke alene fremhæver linjeføringen, men også understreger de forskellige materialers iboende skønhed. Bordpladen i marmor får en elegant og ligeledes svævende fremtoning takket være en let hævet position og brugen af skyggenot. De synlige tapsamlinger fuldender indtrykket af et klassisk snedkerkøkken i en moderne fortolkning.

Modsat et traditionelt snedkerkøkken er model Lykke modulopbygget, hvilket giver stor fleksibilitet i forhold til installeringen. Det gjorde det muligt for Thomas Lykke at skabe den store køkkenø mellem altandørene, der fylder rummet med lys og har sat deres klare aftryk på køkkenets udformning.

Alle elementer i køkkenet vidner om kærligheden til klassiske håndværksdyder og materialer. Keramikken er håndlavet på Bornholm. Knivene har Thomas Lykke fundet på det gamle Tsukiji fiskemarked i Tokyo. Tedåsen i messing er fra japanske Kaikado, hvor håndværksteknikkerne er nedarvet gennem seks generationer.

Nogle objekter indgår i de daglige ritualer, andre er udstillet for deres skønhed og varme. Og musikken er stadig en væsentlig ingrediens, for der kokkereres altid til lyden af musik i snedkerkøkkenet.