Skildring af træ
Kærligheden til træ ligger dybt i møbelsnedker Laura Bergsøe, der udforsker træets iboende kraft og personlighed. Med Skildring af træ inviterer Garde Hvalsøe til at gå på opdagelse i Laura Bergsøes hyldest til træet, materialerne og selve livet.
Detaljer
Case
Type
Model
”Det er altid overraskende og magisk at åbne et træ eller høvle en beskidt planke og få åbenbaret, hvad det indeholder. Årer og knaster, vrid og vimmer i træet hjælper mig med at trække en ydmyg reference til den oprindelighed, træet rummer.”
Laura Bergsøe er uddannet møbelsnedker hos det velrenommerede møbelsnedkeri Rud Rasmussen, og det var netop her, dørene ind til træets forunderlige verden for alvor åbnede sig for hende. Nærmere bestemt på trævarelageret på Rud Rasmussens snedkeri på Nørrebro.
”Det var som at træde ind i en skjult verden af træ, der var vildt betagende. Her var de smukkeste træsorter med fantastiske dufte, og jeg blev tryllebundet med det samme,” husker Laura.
Mødet blev starten på hendes rejse med at udforske og skildre træets fortælling. Og intet træ er for specielt til Laura Bergsøe, tværtimod. Alle træer med en interessant form og historie rummer potentialet til et nyt værk, lige fra et valnøddetræ fra Grenoble og en 6.000 år gammel moseeg til en høj, ærværdig taks og et gammelt, kroget pæretræ.
”Det er altid overraskende og magisk at åbne et træ eller høvle en beskidt planke og få åbenbaret, hvad det indeholder. Årer og knaster, vrid og vimmer i træet hjælper mig med at trække en ydmyg reference til den oprindelighed, træet rummer,” fortæller hun.
For Laura Bergsøe er det træet og ikke konstruktionen, der kommer først. Derfor arbejder hun først og fremmest med sin intuition, hvor træfladen bruges som et ufærdigt lærred, når hun skal skabe et nyt værk. Arbejdet med at undersøge og researche på materialer er lige så vigtigt som selve håndværket og bearbejdningen. Det handler om at forstå træets oprindelse; hvor det kommer fra, og hvordan det har udviklet sig. Med det afsæt indeholder hendes værker ofte referencer til tider, steder, tanker – herunder kunders personlige historier, der ganske subtilt gemmer sig som et skattekort i træet.
”Jeg elsker at arbejde med sølv i mine værker. Det giver mig mulighed for at fastholde en følelse af nuet, altså det sekund, hvor sølvet størkner på vej ud over bordets kant, eller sølv fordybningen fra en sten, der kastes i vandet, hvor momentet fastholdes af træets årringe,”
”De lag af historier, jeg ofte indarbejder i værket, er for de indforståede. Den udenforstående må betragte det som noget skønt og særegent,” siger hun og tilføjer: ”Hovedformålet er at udforske træets personlighed.”
Laura Bergsøes værker er genkendelige ved hendes brug af sølv, bronze, ædelstene, mammuttand, jernmeteorit – og hvad der ellers giver mening i det aktuelle arbejde.
”Jeg elsker at arbejde med sølv i mine værker. Det giver mig mulighed for at fastholde en følelse af nuet, altså det sekund, hvor sølvet størkner på vej ud over bordets kant, eller sølv fordybningen fra en sten, der kastes i vandet, hvor momentet fastholdes af træets årringe,” uddyber hun.
De supplerende materialer kan tolkes som repræsentanter for livets nedslag, mens træets åretegninger repræsenterer livets gang. Laura Bergsøe har i mere end ti år haft et tæt samarbejde med sølvsmed Jesper Nordø. Den første formgivning af sølvarbejdet laver hun selv, mens Jesper Nordø hjælper med tilpasning, hammerslåning og den sidste finish. Det er et samspil, hvor håndværkstraditionerne fra to verdener møder hinanden og skaber en harmonisk helhed.
”Den sjoveste og sværeste udfordring er at finde en balance i, hvilke ’skønhedsfejl’ der skal understreges – at aflæse træets personlighed og beslutte, hvordan ædelmetaller og ædelstene kan integreres på en måde, der fremhæver træet på smukkeste vis, samtidig med at beskueren ikke lades i tvivl om, at det altid er træet, der spiller hovedrollen,” fortæller Laura.
Alle Laura Bergsøes borde bærer en signatur-spike af sølv, der er placeret i siden af møblet. Det bliver indgraveret i spiken, hvilke materialer der er blevet anvendt, hvor træet kommer fra, og derudover kan den kommende ejer skrive en lille, personlig tekst, de ønsker skal gå i arv – en historie til næste generation. Dermed er Laura sikker på, at fortællingen om træet lever videre.