Cafeoplevelse med møbelkunst og rene linjer
I cafeen på det nyrenoverede Designmuseum Danmark i indre København har en seks meter lang cafedisk i glødestål og egetræ fra Garde Hvalsøe fundet et naturligt hjem blandt møbelkunst og andre designklassikere. Bag redesignet af cafeen står OEO Studio, der med respekt for arven fra Kaare Klint og ombygningen i 1920’erne har sat langtidsholdbare materialer og design i højsædet.
Detaljer
Case
Type
Model
Materiale
”Udgangspunktet for vores redesign af cafeen og museumsbutikken var at ære Klints arbejde og samtidig skabe nye, spændende offentlige rum på designmuseet med fokus på funktionalitet.”
I forbindelse med den store renovering af Designmuseum Danmark fra 2020 til 2022 blev OEO Studio betroet opgaven med at opdatere museets cafe og butik. Resultatet er lige så stilrent og gennemført, som det er respektfuldt over for den historie, som OEO-grundlæggerne Thomas Lykke og Anne-Marie Buemann læner sig ind i med deres rumdesign og indretning.
”Arkitekt Kaare Klint kaldes faderen til moderne dansk møbeldesign, og hans stil var indbegrebet af rene, ærlige linjer, de bedste materialer og fremragende håndværk,” siger Thomas Lykke. ”Vi er blevet inspireret af Klint og hans næsten asketiske formgivning – diskret, men samtidig majestætisk.”
Kaare Klint forvandlede sammen med arkitekt Ivar Bentsen i 1920’erne den bemærkelsesværdige rokokobygning fra et hospital til et museum med prægtige samlinger inden for industrielt design, kunsthåndværk og møbelkunst, der tiltrækker besøgende fra hele verden. Stemmer fra mange nationaliteter blander sig mellem hinanden, når man træder ind i det aflange, højloftede rum, hvor cafe FORMAT har til huse.
Midt i det betagende leben og en mangfoldighed af designstole, der fortæller historien om dansk møbeldesign, finder øjet ro, når det møder den monumentale cafedisk fra Garde Hvalsøe. Cafedisken bygger på model OEO, men er videreudviklet af OEO Studio i samarbejde med Garde Hvalsøe for at imødekomme funktionaliteten i et cafemiljø og placeringen i et storslået rum, der stadig bærer Klints fingeraftryk.
”Udgangspunktet for vores redesign af cafeen og museumsbutikken var at ære Klints arbejde og samtidig skabe nye, spændende offentlige rum på designmuseet med fokus på funktionalitet.” fortæller Thomas Lykke.
Cafedisken er skabt som en hyldest til sublim håndværkskvalitet og den danske møbelkultur, som Klint og andre prominente møbeldesignere og arkitekter har været med til at forme – tilsat noter fra Japan, hvor OEO Studio gennem flere årtier har fundet inspiration. Cafediskens massive vertikale egetræslister får modspil af glødestål, både i form af smalle lister mellem træsektionerne og af hele sektioner i glødestål, ligesom også bordpladen er i det smukke, rå og industrielle materiale. Resultatet er en stram og dog levende formgivning, der indtræder i en symbiose med Klints sans for rene linjer og proportioner og hans kærlighed til kvalitetsmaterialer.
”Vi definerede en materialepalet, der komplementer bygningen og arkitekturen: en blanding af hårde og mere bløde og varme materialer, der alle udmærker sig med lang holdbarhed og høj kvalitet, herunder stål, træ, læder, sten og tekstiler.”
”Vi definerede en materialepalet, der komplementer bygningen og arkitekturen: en blanding af hårde og mere bløde og varme materialer, der alle udmærker sig med lang holdbarhed og høj kvalitet, herunder stål, træ, læder, sten og tekstiler,” siger Thomas Lykke.
I OEO Studios rumdesign har det været essentielt, at både materialer og design ældes smukt og tåler mange års brug. Med den monumentale cafedisk slås tonen an med træ og glødestål som de primære materialer i det 240 kvadratmeter store rum ud over stengulvet, hvor originale stenfliser er blevet genbrugt.
Træet spiller hovedrollen i mange af de designstole i forskellige træsorter, former og farver, som cafeen er møbleret med, mens de enorme døre med formfuldendte buer fra Klints tid – som leder ind til cafeens køkken – er blevet beklædt med glødestål. Både træ og glødestål får med tiden en naturlig patina og danner en smuk kontrast til såvel stengulv som de gamle pudsede mure, der bærer deres originale farve. Fra loftet svæver adskillige eksemplarer af Kaare Klints legendariske frugtlygte (1944), og ligesom cafedisken bygger videre på designarven fra møbelkunsten, er der tråde til fortiden i OEO Studios nye plisserede lampedesign, der er skabt specifikt til FORMAT.
Overalt på designmuseet – i samlingerne, i udstillingerne, i forskningen – går fortid og nutid i dialog med fremtiden for øje. I indretningen af cafeen har OEO Studio kombineret designklassikere og nye skræddersyede design med cafedisken som fikspunkt. Besøgende inviteres til at nyde frokosten eller en kop kaffe i de smukke historiske omgivelser – og måske endda en kage fra den elegante kagemontre i glas og fingertappet egetræ, som har fået hæderspladsen på cafedisken og er designet af Garde Hvalsøe.